29.10.2024: Läsdrama på Åbo Svenska teater
Loves drama- till den det berör, är dramatikern Fabian Siléns femte helaftonspjäs. Ett skådespel om fantasier, relationsskräck och hur tackla det faktum att fantasin alltid tilltalar oss mer än verkligheten.
I Loves drama får vi följa en medelålders dramatiker som under processen med att skriva om sitt liv, förlorar fotfästet och alltmer börjar blanda verkligheten med fantasi. Och vice versa. På uppmuntran av en relationsterapeut beger hon sig till torpet. Ett slags retreat för människor med strulande relationer. Där eskalerar Loves relationsskräck och kreativa kris till alltmer oväntade händelser och absurda yttringar.
Efter bl.a pjäserna Paradisdoktrinen och Komedin om Felix Liv fortsätter Silén på sitt alldeles egna unika vis behandla samtidsfenomen som uppluckringen av den gamla relationsnormen och det så kallade main character syndrome, att placera sig själv i centrum av allt.
Dramatikern och skådespelaren Fabian Silén är Labbets residensdramatiker 2023-2024.
Efter läsningen ordnas en publikdiskussion med dramatikern Fabian Silén och ÅST:s teaterchef Kira-Emmi Pohtokari. Samtalet leds av Labbets konstnärliga ledare Sinna Virtanen.
Regi: Lidia Bäck
På Scen: Cecilia Paul, Gogo Idman, Janina Berman och Bror "Boysi" Österlund
Tidpunkt: 18.30-20.30
Pjäsläsningen tar ca 1,5 timme. Efter det har vi en liten paus och publikdiskussion.
Plats: Tiljan, Åbo Svenska Teater. Eriksgatan 12, 20100 Åbo
Biljettinträde: 0€, anmälningar tas emot via biljetter@abosvenskateater.fi
Mer info hittar ni på Åbo Svenska Teaters hemsida:
https://abosvenskateater.fi/repertoar/lasdrama-med-labbet/
20.6.2024: Meimi Taipale är Labbets nya residensdramatiker!
Med stöd från Svenska Kulturfonden, har Labbet haft sin egna residens för dramatiker i fem år. Nu har vi vidareutvecklat residensprogrammet i samarbete med Svenska Teatern och Kulturfonden. Meimi är vår första dramatiker som kommer att arbeta i sex månader och i direkt samarbete med scenkonstfältet. Meningen är att dramatikern får experimentera och testa sin text med skådespelare och regissör utan pressen av att presentera ett färdigt verk. Vi är väldigt glada att få Meimi till oss!
“Under labbets halvåriga skrivarresidens kommer jag att utforska på flerspråkighetens potential i ett dramatiskt verk. Syftet är att skriva ett nytt manus där flerspråkigheten inte enbart speglar det flerspråkiga samhället vi lever i, utan har även en dramaturgisk funktion där translanguaging och kodväxling används som metod. Jag är själv sverigefinsk och hur jag eller andra flerspråkiga personer talar och kodväxlar syns och hörs inte på våra teaterscener. Teman som motiverar mig är identitet, hem och främlingskap. Inte ett fysiskt hem som skapar en hemkänsla utan en gemenskap och ett sammanhang. Och då vill jag titta på vad det är som skapar det här sammanhanget.
Det nya manuset kommer att rikta sig till en ung publik i högstadie/gymnasieåldern. Ungdomar bär på ett rikt språk där lånord från andra språk blir allt vanligare. Begrepp som third culture kid, mellanförskap och ett intersektionellt perspektiv är nyckelord i mitt undersökande. Hur är det med finlandssvenska ungdomar som identifierar sig som "third culture kids"? Kan de relatera till känslan av mellanförskap? Hur är det att vara en minoritet i en minoritet? Jag anser att det behövs mer dramatik riktat till den här målgruppen i Svenskfinland och är jättetaggad på att arbeta med referensgrupper, för att skapa ett verk med tematik som är aktuella för dem. Genom att skapa nya berättelser synliggörs nya identitetsformationer. Genom att ge plats och inkludera olika erfarenheter, hoppas jag att kunna öka på förståelsen för flerspråkiga, kulturella och sociala identiteter.
Jag ser väldigt mycket fram emot min skrivarresidens på Labbet, en plats där jag får grotta ner mig och skriva, bemöta, prova, misslyckas och prova igen.”
19.4.2024: Är du Labbets nästa residensdramatiker? Ansök senast 15.5
Labbets residensprogram fortsätter. Vi har uppdaterat programmet tillsammans med Svenska Kulturfonden och Svenska Teatern, för att skapa en residensperiod med starkare anknytning till scenkonstfältet. Målet är att dramatikern fritt och kompromisslöst får forska i sitt skrivande och tillsammans med professionella skådespelare utveckla och testa materialet på scen.
Du kan ansöka om stipendiet om du är svenskspråkig yrkesverksam dramatiker verksam i Finland. Stipendiet omfattar ett halvårigt skrivarresidens för 1 professionell dramatiker och syftet är att erbjuda dramatikern möjlighet att utforska ett visst tema, ämne, arbetssätt eller en viss dramaturgisk form på ett sätt som bidrar till utvecklingen av nyskriven dramatik på svenska i Finland.
Residenset görs i samarbete med Labbet r.f. och Svenska Teatern i Helsingfors.
Ansökningen öppnar i mars 2024
Residensstipendiet berättigar till:
- Kontorsplats 4 dagar i veckan på Labbets kontor (Medelhavsgatan 14 på Busholmen i Helsingfors).
- Dramaturgiskt stöd längs hela skrivprocessen via Labbet.
- Möjlighet att genom workshoppar testa och utveckla sitt material och idéer. Workshopparna hålls vid tre tillfällen under hösten 2024 på Svenska Teatern tillsammans med Svenska Teaterns skådespelare samt en regissör.
Ansökan: https://www.kulturfonden.fi/alla-stipendier-bidrag/?omgong=38#labbet
Frågor? Kontakta Labbet på labbetrf(a)gmail.com
15.2.2024: Labbet ordnar workshop-serien SMACK
Bild: Herta Donner
Workshop-serien "SMACK" riktar sig till professionella dramatiker utgör en fristående fortsättning på Labbets Futures-projektet som ägde rum våren 2023 i Helsingfors och Hangö.
Projektets fokus är att forska i språkets aspekter, möjligheter, texturer när man skriver dramatik för barn och med barn. Kursen består av 3 workshoppar Helsingfors och en Hangö under våren 2024. Projektet kulminerar i en offentlig demo på Hangö Teaterträff-festivalen.
Workshoparna kommer att förverkligas i samarbete med Unga Teatern. Målet med “SMACK” projektet är att utforska nya metoder för att skriva dramatik riktat till barn - i horisontal samarbete med barn. Vår målsättning är att man i högre grad utgår från barnens perspektiv och tar till vara barnens fördomsfrihet, nyfikenhet och kreativitet när man skriver och utvecklar dramatik för barn och unga. Projektets fokus ligger särskilt på språket, med dess möjligheter, texturer och onomatopoetik. I projektet undersöks språket som en självständig element, något som har inneboende värde och egen agency istället för att vara ett verktyg.
Vårt förväntade resultat är att vår kurs skall ha en igångsättande effekt för dramatiker och inspirera dem till att utveckla sitt skrivande och hitta nya metoder för just dramatik riktad till barn och unga. Målsättning i förlängningen är att den nyskrivna dramatiken för barn i Finland utforskas och förnyas med samma ambition som dramatik skriven för vuxna.
Labbets konstnärliga ledare Sinna Virtanen kommer att leda projektet tillsammans med dramatikern Laura Ruohonen. Ruohonen är en av Finlands mest etablerade dramatiker och hennes konstnärliga praktik kretsar kring kursens kärnfrågor. Hon har skrivit flera barnpjäser, musikaler och barnböcker översatta till flera språk. Dessutom deltar Unga Teaterns konstnärlig ledare Matti Raita projketet som konstnär och planerare. Projektet är en samproduktion mellan Labbet, Unga Teatern och Hangö Teaterträff.
Kursledare: Laura Ruohonen, Matti Raita och Sinna Virtanen
Kursen är gratis för Labbets medlemmar. Dessutom betalas dagtraktamenten, resor och logi för medverkan under festivalveckan i Hangö. Alla professionella skribenter är välkomna att söka. Ingen tidigare erfarenhet eller kunskap om genren krävs. Workshopsen hålls på svenska.
Maila din ansökan till labbetrf@gmail.com i form av:
- Konstnärligt CV
- Ett personligt brev på max 2000 tecken (inkl blanksteg) där du beskriver ditt skrivande och vad du är intresserad av som konstnär
- En rad där du skriver om du har möjlighet att delta vid kursens samtliga datum:
6.4. (Helsingfors)
26.-27.4. (helsingfors / esbo)
18.5. (helsginfors / esbo)
5-8.6 (Hangö)
Ansökan ska ha inkommit senast den 15.3. 2024.
3-5 väljs ut som deltagare till kursen. Besked ges 30.3. Vid frågor kan ni kontakta Sinna via telefon (0405654560).
31.10.2023: Labbet deltar på Kotimaisen Näytelmän Festivaali
Labbet deltar i Kotimaisen näytelmän festivaali genom att producera ett läsdrama och en paneldiskussion som en del av festivalens huvudprogram. Huvudprogrammet består av flera läsdraman, paneldiskussioner och föreläsningar kring dramatik. Årets tema är “keveys” (lätthet).
Kotimaisen näytelmän festivaali (fritt översatt: Festivalen för inhemsk dramatik) ordnas i Helsingfors på Teater Jurkka 2-4 november.
Torsdagen 2.11 hör vi Otto Sadqvist pjäs “kaputt” som han skrivit under sin period som residensdramatiker på Labbet. Labbets konstnärliga ledare Sinna Virtanen kommer också att facilitera en paneldiskussion samma dag med temat “Skrivandet och tiden”. Både svensk- och finskspråkiga dramatiker deltar i diskussionen.
Festivalens tidtabell och biljetter hittar ni på KNF:s nätsida. Festivalen har gratis inträde, men man måste boka plats i förhand. Vi rekommenderar våra medlemmar att delta i festivalens intressanta program, skräddarsytt för dramatiker.
5.7.2023: Fabian Silén är Labbets nästa residensdramatiker
Labbet har valt sin nya residensdramatiker. Residensperioden är ett år och syftar till att ge dramatiker möjlighet till en typ av undersökande och fördjupat skrivande som det sällan finns rum för inom teaterfältets vanliga produktionsramar. Dramatikern ges ekonomiskt stöd, arbetsutrymme samt handledning. Labbets residensverksamhet genomförs med stöd av Svenska kulturfonden.
Fabian Silén har skrivit fem texter för scen. Den senaste, Äckel, hade sin urpremiär våren 2023 på Teater Viirus.
“Jag utgår ofta från en personlig fråga eller ett dilemma jag tampas med och vill undersöka i mig själv eller i samtiden. Mitt skrivande är ofta intensivt och intuitivt. Jag är en vän av det postdramatiska fragmentariska narrativet, och den icke kausala spekulativa genren.
Jag blandar hejdlöst autofiktion dvs personliga självupplevda iakttagelser med pur fiktion, fabulering, upphöjd realism och till skruvade karaktärer. Jag har ofta en viss skådespelare i åtanke då jag skriver en roll, måhända på grund av min bakgrund som skådis. Kanske därför älskar jag att jobba tillsammans med dem och utarbeta scenerna och karaktärerna i samklang med såväl deras personlighet som deras performativa jag.
Under min residens tänker jag dels fördjupa mig i den samtida dramatiken, och förkovra mig. Påbörja research och skriva klart ett råmanus för ett skönlitterärt verk som uppfyllt och tärt på datorminnet alltför länge. “
Silén börjar sin residensperiod på hösten 2023.
13.4.2023: Labbet & Hangö teaterträff samarbetar med projektet FUTURES
FUTURES är ett projekt där vi undersöker begreppet spekulativ fiktion. Vad det är och vad det kan vara, inom dramatiskt skrivande? Med spekulativ fiktion menar vi texter som utspelar sig i en påhittad verklighet. Texter som speglar forna, kommande, osynliga eller uppdiktade världar. Under denna rubrik faller genrer såsom fantasy, science fiction, utopier, dystopier, alternativ historia, det övernaturliga och apokalyptiskt berättande.
Projektet syftar till att, genom kollektiva processer, utveckla det enskilda konstnärliga skrivandet och dramatikformen som sådan. Tillsammans utforskar vi hur nya verktyg, teman, arbetssätt och ingångar kan ta vara på det specifika med just scenkonstformen i relation till spekulativ fiktion.
Helheten består av två workshops i Helsingfors under våren 2023 samt en avslutande öppen workshop och redovisning/demo på Hangö Teaterträff den 8–11.6.2023.
Projektledare: Sinna Virtanen & Isabel Cruz Liljegren
Dramatiker: Nina-Maria Häggblom, Tomas Jansson, Henrika Andersson, Malin Kivelä, Fabian Silen
Produktion: Labbet & Hangö Teaterträff
Bild: Herta Donner
28.2.2023: Mästarkurs med Enis Maci
Labbet, Teksti och Nordic Drama Corner fortsätter samarbeta med en gemensam mästarkurs! Läs mer och anmäl er enligt uppgifter nedan.
Kursen är på engelska och vi hoppas på att få se flera av våra medlemmar på kursen! OBS: Anmäl intresse till office(a)dramacorner.fi
POETICS OF DRAMA - Playwrights’ Masterclass with Enis Maci 17.3.2023
organized by Labbet, Teksti & Nordic Drama Corner
Dramatic texts imagine different kinds of theatre. Their construction and constrictions, their loopholes, and their rules, and of course, always: their language – they make assumptions about what theatre might be. How does a play’s poetics speak to the practice of acting, to the stage? How does prose differ from drama? What’s the dramatic THING and can it be found in other genres, too? What are the texts we love, and why? - Enis Maci
Date & Time:
The workshop takes place March 17th, 2023, 10:30 – 16:00.
The venue is available already 30 minutes before.
The participant is expected to be present throughout the session.
Lunch break 12:30-13:30 (self-funded), coffee break 14:30-14:45 (served at the venue).
Location:
The workshop is held at the Nordic Drama Corner’s meeting room.
The address is Punavuorenkatu 2 Aa 38, Helsinki. The entrance from the Fredrikintori Square.
It is not possible to participate in the workshop remotely.
The workshop is free of charge for professional playwrights. Only a limited number of participants can join the workshop.
Registration:
To register you must write IN ENGLISH an informal, short motivation letter (no more than 120 words) that also states something about your professional status / background as a playwright.
Send committed registration with a motivation letter and your name and contact information by Wed March 8th, 2023, to office(a)dramacorner.fi
Places are filled in order of registration. Please note that motivation letters are read by the lecturer.
All the applicants will be informed by Mon March 13st, 2023.
Information:
“In the morning, I talk about my own poetics across different genres. My play Mitwisser has been translated into Finnish and it would be good to read that before the masterclass. I will continue the day with group discussions. Everybody should bring along 1-3 pages of text in English (rough DeepL translation works too). This can be either your own work, or something you love (or hate with a passion). It doesn’t need to be a dramatic text, it can also be something that ”feels dramatic" in a way that can be discussed. For example, I will be bringing an excerpt from Heiner Müller's short story ”Obituary“. - Enis Maci
The Masterclass will be held in English.
All the Masterclass participants will have a discount to Enis Maci’s play at Koko-teatteri.
If you have any questions regarding the Masterclass please contact:
Hinriikka Lindqvist, NDC hinriikka.lindqvist(a)dramacorner.fi
or
Sinna Virtanen, Labbet labbetrf(a)gmail.com
or
Mika Vainio, Teksti pohjateksti(a)gmail.com
I Januari har det skett en del personalförändringar. Labbets administrativa verksamhetsledare Yvonne Godhwani gick i pension vid årsskiftet. Vi tackar Yvonne för det värdefulla jobb hon gjort och önskar henne lycka till med sina nya äventyr. Yvonne efterträds av producenten Elin Westerlund. Dessutom har vårt team utvidgats med dramaturgen Kaisa Lundán. Välkommen Elin och Kaisa!
7.2.2023: Elin Westerlund är Labbets nya administrativa verksamhetsledare
3.10.2022: Kurs: Den skrivande kroppen / Kirjoittava ruumis med Karolina Ginman & Sinna Virtanen
Danskonstnären och koreografen Karolina Ginmans och dramaturgen Sinna Virtanens kurs dyker in i skrivandets kroppsliga dimensioner. Kursen är ett samarbete med Labbet rf och Zodiak. Kursen är öppen för konstnärer inom alla medier och kräver ingen tidigare erfarenhet av dans eller dramatik. Kursen är på svenska.
Vi närmar oss kroppen som tema och som tänkande, talande subjekt. Genom enkla text- och rörelseövningar utforskar vi hur kroppen är närvarande (och frånvarande) i skrivandet och vice versa.
Karolina Ginman är frilans danskonstnär baserad i Helsingfors. Hon utexaminerades från Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance i London 2008 (BA Dance Theatre 1st Hons), och har sedan dess arbetat som dansare, koreograf, co-koreograf och pedagog i och utanför Finland vid bl.a. Zodiak - Centret för ny dans, Mad House, Finlands nationalteater, Robin Howard Dance Theatre (London), MDT Stockholm. Till hennes senaste arbeten som koreograf hör soloverket Fluvial (2022), Rasande Stillestånd (2022) och A Human Ensemble (2020). Som dansare arbetar hon regelbundet med bl.a. koreograferna Elina Pirinen, Mikko Niemistö, Margrét Sara Guđjónsdóttir (IS), Virva Talonen och konstnären Hulda Rós Gudnadóttir (IS). Ginman arbetar som gästpedagog vid Konstuniversitetets Teaterhögskola sedan 2018.
Kursplan: Fredag 9.12. 17.00-19.00, lördag 10.12 10.00-15.00, söndag 11.12. 9.30-13.00
Regi: Karolina Ginman och Sinna Virtanen
Pris: 25 € (inkl. moms 24 %)
Kursplatser: Fredag 9.12. i Labbet rf på adressen: Medelhavsgatan 14 A, lördag 10.12 och söndag 11.12. på Zodiaks studio C4.
Det är bra att anmäla sig till kursen i tid, senast två veckor innan kursstart, dvs senast 25.11. Efter detta kan du fortfarande anmäla dig till kursen om det finns plats i gruppen. Om inte tillräckligt många deltagare är anmälda till kursen kommer de som anmält sig till kursen att meddelas om avbokningen senast 10 dagar före kursstart via e-post och kursavgiften återbetalas automatiskt.
För mer detaljerad information om metoder för kursdeltagande, se sidan Näin osallistun
Kursfaciliteterna är tillgängliga. Mer information här: https://www.zodiak.fi/fi/saavutettavuus
Ytterligare information och kontakter: elina.hauta-aho@zodiak.fi / +358 44 975 46 98 (på finska)
Foto: Ernest Protasiewicz
15.9.2022: Ansökan för Labbets residensdramatiker 2023-2024 har öppnat
Labbets residensverksamhet fortsätter. År 2019 startade Labbets residensverksamhet tillsammans med Svenska kulturfonden. Vi utlyser nu en residensplats för 2023-2024 till en yrkesverksam dramatiker. Residensprogrammet ger såväl ekonomiskt som dramaturgiskt stöd under ett års tid, samt möjlighet till arbetsutrymme.
Vem vänder sig residensprogrammet till?
Syftet är att ge möjlighet fördjupa och utveckla ett redan existerande författarskap. Residensprogrammet vänder sig därför till redan yrkesverksamma dramatiker och dramaturger. Med yrkesverksam menas i det här fallet att den sökande har fått minst två texter uppsatta i professionella sammanhang och/eller har adekvat högre utbildning. Dramatikern ska vara verksam på svenska och bosatt i Finland.
Vad för slags projekt?
Residensprogrammet är till för att dramatikern ska kunna ägna sig åt en typ av undersökande eller koncentrerat arbete som sällan ges möjlighet inom ramen för teatrarnas produktionsprocesser. Det är inte uteslutet att dramatikern har en teater som är intresserad av resultatet av arbetet. Residensprogrammet ska dock inte ersätta dramatikerns beställningsarvode från en sådan teater.
Residensdramatikern söker med en arbetsplan för residensåret. Projektet kan innehålla flera moment: det kan till exempel vara en eller flera texter som hen vill skriva, en genre som ska undersökas, researcharbete som ska genomföras eller liknande.
Ansökan
Ansökan skall sändas in Labbet senast 14.10.2022.
Tidtabell
Beslut från Labbet: vecka 44
Överföring av ansökan till Kulturfonden: november
Beslut från Kulturfonden: våren 2023
Residensperiod: 1.9.2023-31.8.2024
Frågor
Frågor kan ställas per epost: labbetrf@gmail.com
Vad ingår?
Ekonomiskt stöd
Residensdramatikern får ett arbetsstipendium à 26 000 euro, som utbetalas av Svenska kulturfonden.
Dramaturgiskt stöd
Residensdramatikern får dramaturgiskt stöd av Labbets konstnärliga ledare, dramaturg Sinna Virtanen samt av en extern dramaturg som tillsätts enligt överenskommelse mellan Labbet och residensdramatikern.
Arbetsutrymme
Om residensdramatikern önskar finns möjlighet att använda en arbetsplats i Labbets utrymmen på Medelhavsgatan i Helsingfors 3-4 dagar i veckan. (3 vardagar eller 2 vardagar + veckoslut).
Upplägg
Dramatikern kommer tillsammans med Labbet överens om en tidsplan (inkluderande delmål och en slutgiltig deadline) för det skrivprojekt som hen vill förverkliga. Arbetet ska genomföras under 2023-2024 och vara utspritt över 12 månader.
Urval
I Labbets urval beaktas följande:
Den sökande har inlämnat ansökan i tid och enligt anvisningar.
Den sökande fyller kriterierna för att räknas som yrkesverksam.
Projektet som söks med är konstnärligt intressant och i linje med residensverksamhets syften.
Med konstnärligt intressant menas bland annat följande:
Stor potential i den utgångspunkt för arbetet som läggs fram.
Att det finns en stark angelägenhet – inte bara i ämne och form, utan också i skribentens förhållande till sitt arbete
Skribenten har en egen röst och är intresserad av att utveckla den
Om valet
Valet av residensdramatiker görs av Labbets verksamhetsledare, samt av Svenska kulturfonden. Om jävsituation uppstår under Labbets ansökningsprocess anlitas oberoende sakkunnig.
Övrigt
Den som anlitas som residensdramatiker har inte möjlighet att söka till programmet igen under de kommande två åren.
02.09.2022: Linda Wallgren är Labbets nästa residensdramatiker
Linda Wallgren börjar sin period som Labbets residensdramatiker hösten 2022. Residensperioden är ett år och syftar till att ge dramatiker möjlighet till en typ av undersökande och fördjupat skrivande som det sällan finns rum för inom teaterfältets vanliga produktionsramar. Dramatikern ges ekonomiskt stöd, arbetsutrymme samt handledning. Labbets residensverksamhet genomförs med stöd av Svenska kulturfonden.
Följande ansökningsomgång startar hösten 2022 (för residensperioden 2023-2024).
Vi gratulerar Linda och ser framemot att ha henne hos oss!
Linda Wallgren (f. 1988, H:fors) är freelance-teaterregissör och dramatiker, utexaminerad från Konstuniversitetets Teaterhögskolas regilinje 2014.
Wallgren har etablerat sig som regissör på ett antal finländska teatrar och fria grupper, verkat som konstnärlig chef för Teatteri Vanha Juko i Lahtis 2016–2020 och skrivit texter och bearbetningar som blivit uppsatta på bl.a. Finlands Nationalteater, Ryhmäteatteri, Turun kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Teatteri Telakka och Teatteri Vanha Juko. Wallgren har även översatt flera teater-, tv- och filmmanuskript, som sedan spelats på bl.a. Teater Viirus, YLE och andra instanser.
Wallgrens följande pjäs kommer att få sin urpremiär på TTT i januari 2023.
Som konstnär är Wallgren intresserad av samtiden och dess olika fenomen; strukturer och normer, människans möjlighet till lateral kommunikation och möte med andra i en värld, som kanske inte alltid känns uppbyggd för det. Köns- och genusfrågor är väsentliga i Wallgrens arbete, som också bär ett starkt intresse för den intersektionala feminismens möjligheter att bygga upp en socialt och ekonomiskt mer hållbar framtid. Wallgren vill nå åskådaren på ett poröst och inte helt utskrivet sätt, och jobbar gärna med intertextuella material som kan skapa nya insikter och paralleller i vårt varande.
Labbet gratulerar Joakim Groth och Christoffer Mellgren för det finlandssvenska dramatikerpriset!
I år belönades Joakim Groth för pjäsen Reine (Teater Mars) och Christoffer Mellgren för barnpjäsen Fem mål mat (Unga Teatern). Priset ges till dramatiker som under det senaste året utmärkt sig på det finlandssvenska teaterfältet.
Finalisterna valdes i samarbete med Labbet, som koordinerat en extern jury. Juryn bestod av Gunilla Hemming, Nina-Maria Häggblom, Otto Ekman och Labbets konstnärliga ledare Sinna Virtanen.
Prispengarna kommer från Toivo Johannes Boismans fond, som förvaltas av Stipendie- och fördelningsnämnden vid Svenska Teatern. De prisbelönta pjäserna utges av Labbet i bokform och kan beställas här!
“Fem mål mat är en livsbejakande och existentiell pjäs om matens betydelse. Mellgren lyckas greppa tag om ett tema med till synes oändliga gränser och destillera fram sympatiska och dramaturgiskt fyndiga betraktelser, situationer och skildringar av maten och ätandets betydelse. Pjäsens dramaturgi genomsyras av lekandets villkor och vägrar låta sig bindas till barnteaterkonventioner. Fem mål mat underskattar inte sin målgrupp och serverar inget färdigkokt, utan uppmuntrar läsaren till egna reflektioner och insikter utan att fastna i didaktikens fallgropar. Skådespelets språk är kroppsligt, nyanserat och rikt i sin textur. Man kan känna exakt hur varje ord smakar.”
“Groths Reine är en berörande historia som väver skickligt samman relationskomplikationer mellan par, syskon, hyresvärd och hyresgäst. Allting kretsar kring en välkomponerat tragikomisk och minnesvärd central karaktär och hans utsvävande skrönor skrönor om en förgången storhetstid.Det efterkrigstida Finland och dess hjältars bravader besjungs av Reine, som var med när det hände. Groth lyckas med en naturlig enkelhet skapa överraskande och suggestiva djupdykningar i åldrandets obönhörlighet och livets skörhet, utan att förlora greppet om pjäsens varma ton och framåtblick. Reine är ett gediget drama med en sprudlande dialog.”
25.8.2022: Joakim Groth och Christoffer Mellgren belönas med det finlandssvenska dramatikerpriset
12.5.2022: Labbet goes Hangö!
Labbet deltar i Hangö Tetarträff, med samarbetsprojektet Kanon.
Projekt Kanon samlar det finlandssvenska teaterfältet för att återskapa föreställningar från Hangö Teaterträffs 30-åriga historia.
Projektet tar en nostalgiserande titt på vad som varit utmärkande för teaterkonstens utveckling från 90-talet till idag. De finlandssvenska teaterarnas scenkonstnärer arbetar under festivaldagarna i slumpmässigt utvalda grupper under ledning av en processledare. Grupperna tilldelas i festivalens början ett hemligt fragment ur teaterhistoriska stycken och skall under festivalens gång rekonstruera ett nytt verk tillsammans. Kanske återskapandet av det finlandssvenska kanonet ger en inblick på vad teaterkonsten bär med sig, vad den kan lämna bakom sig och vart den är på väg?
12.1.2022: Hugin/Munin – ett nordiskt manusprojekt för barn och unga
Sammanlagt åtta organisationer i Sverige, Norge och Finland kommer under 2021-2023 arbeta kring ett nordiskt samarbete för att ta fram och sprida manus som är specialskrivna för barngrupper i åldern 9-15 år. Barngrupper i denna ålder som vill jobba med färdiga texter behöver också nyskrivna pjäser som passar dem, berör dem, ger dem konstnärliga utmaningar och samtidigt är flexibla och anpassade i längd och svårighetsgrad.
Att skriva för åldersgruppen kräver särskild förståelse och bäst tror vi det blir om det görs i dialog med barnen själva. Därför skapar vi nu en svensk/norsk/finlandssvensk dramatikergrupp som både har en dialog med barn, hämtar in kunskap från pedagoger och ger varandra stöd och feedback. Sammanlagt kommer nånstans mellan 4-7 pjäsbeställningar att göras, varav en i Finland.
Harriet Abrahamsson axlar dramatikeransvaret för Labbets del.
När pjäserna är färdiga (några kommer också att översättas mellan norska och svenska/finlandssvenska) så kommer föreningar i våra organisationer att kunna delta i projektet genom att få spela manusen, få kontakt med grupper i Norge och Sverige som också spelar pjäserna, och i slutändan också göra sina röster hörda när vi 2023 ska hålla en konferens och göra en metodbok på temat. Sammanlagt åtta organisationer är med i projektet i dagsläget – både amatörteaterorganisationer, amatörteaterförlag och organisationer som främjar nyskriven dramatik.
I Finland: Labbet och Finlands Svenska Ungdomsförbund.
I Sverige: ATR och Ung Teaterscen.
I Norge: Dramas, Norges Ungdomslag, Frilynt och Norsk Amatørteaterforbund.
Projektet genomförs med stöd av Nordisk Kulturfond.
Vårt kapital som dramatiker (utgår - se istället posten TVÅ FRÅGOR)
Ett samtal dramatiker och dramaturger emellan om arvoden och avtal inom branschen. Labbet arbetar under året 2020 med att planera en utredning över arvoden och avtal för dramatiker och dramaturger i Svenskfinland.
Morgonmål med Lena Nylén (inställd)
Kom och träffa dramaturgen Lena Nylén från en av Skandinaviens största teateragenturer, Colombine Teaterförlag (ifall reserestriktionerna för resor från och till Sverige lättar tills dess). Colombine representerar runt 300 dramatiker, översättare och tonsättare.