Labbet r.f.

REXIT – Projekt REKO tar slut!

Publicerat: 30.01.2019 Kategori: Aktuellt
« Tillbaka

MYyDAMmL

Genom Teaterfestivalen Rexit avslutas Kulturfondens treåriga strategiska projekt REKO – för ny dramatik på svenska i Finland. Festivalen lyfter de sju sista pjäserna som ännu inte framförts för publik. De debuterande dramatikerna är Johan Fagerudd, Maria Kallio, Mikael Sjövall, Jolin Slotte, Karin Tötterman, Andreas Westerberg och Robert Åsbacka.

Festivalen ordnas i samarbete med Teater Mars, Novia och Kompani Nord 9-12.5.2019 på Viirus, Medelhavsgatan 14.

Information och biljetter www.viirus.fi/rexit +358 (0)9 440 224 / viirus(at)viirus.fi

Språk Svenska
Längd 80-120 minuter
Biljetter 15 € / Heldagsbiljett 40 € / Festivalpass 70 €

Biljetterna kommer till försäljning i mars 2019.


FÖRESTÄLLNINGAR

LEVANDE ELLER DÖDA

Författare Robert Åsbacka
Regissör Oskar Silén
Scenografi och dräkter Lasse Idman, Mimmi Resman
Ljudplanering Amanda Blomqvist
Ljusplanering Kristian Palmu
På scenen Thomas Backlund, Jussi Järvinen, Julia Korander, Nicke Lignell, Johanna af Schultén, Marc Svahnström

ALLENA SALIGGÖRANDE

Författare Jolin Slotte
Regissör Anne Nimell
Scenografi och dräkter Lasse Idman, Mimmi Resman
Ljudplanering Amanda Blomqvist
Ljusplanering Kristian Palmu

AYN

Författare och regissör Andreas Westerberg
Scenografi och dräkter Lasse Idman, Mimmi Resman
Ljudplanering Amanda Blomqvist
Ljusplanering Kristian Palmu
På scenen Thomas Backlund, Gogo Idman, Jussi Järvinen, Samuel Karlsson, Tomas Lundin, Linda Mattsson, Kira-Emmi Pohtokari, Marc Svahnström

Ayn är en mörk komedi, en science fiction i kontorsmiljö, där ekonomiseringen av samhället trängt undan de flesta andra mänskliga värderingar. Företaget Fountainhed tänker styra in en asteroid på omloppsbana kring jorden för att kunna utvinna värdefulla grundämnen. Till sin hjälp har företaget i misstag anställt Vasabon Pontus Torvalds, i tron att han är datageniet Linus Torvalds.

Pjäsen undersöker de problem som vi, de individualiserade, konkurrensutsatta och marknadsdrivna, ställs inför i en tid där till och med ett överhängande klimathot reduceras till en parameter i en ekonomisk lönsamhetsanalys.

SVEK I AIBOLAND

Författare Mikael Sjövall
Regissör AH Blomqvist
Scenografi och dräkter Lasse Idman och Mimmi Resman
Ljudplanering Amanda Blomqvist
Ljusplanering Kristian Palmu
Kompositör Leif Jordansson
På scenen Jon Henriksen, Edith Holmström och Martin Åkesson

Nuckö, nordvästra Estland 1948. Den sovjetiska ockupationsmakten påtvingar en kollektivisering av jordbruket på den estländska svenskbygden. Politruker gästar byarna för att sondera terrängen och hitta bundsförvanter. Rädslan vilar som en våt, mörk filt över en landsbygd som till stora delar har avfolkats under andra världskriget. Det gäller att välja sida och lägga sina kort rätt för att inte råka illa ut.

Pjäsen Svek i Aiboland är en spionhistoria som handlar om vänskap, makt och förtryck. Vi får följa med det lilla livet på landsbygden i Sovjetestland som blir indraget i det kalla krigets förvecklingar. Pjäsen visar hur vänskapen sätts på prov i ett totalitärt system där principer och valfrihet smulas sönder till pragmatiska beslut som leder huvudpersonerna vilse. Svek är inte alltid ett medvetet val. Hur känner man igen samvetets röst ifall omständigheterna är svekfulla?

NÅGOT MAN KUNDE HA GJORT

Författare Karin Tötterman
Regissör Marielle Eklund-Vasama

LENA GRANBERGS FALL

Författare Johan Fagerudd
Regissör Joakim Groth
På scenen Marika Parkkomäki, Niklas Häggblom, Wilhelm Enckell, Alexandra Häggman, Åsa Nybo och Paul Holländer

En medelålders kvinna faller fritt efter att mannen åkt fast för förskringring.

CIRKELTRÄNING

Författare Maria Kallio
Regissör Gabriele Alisch
Scenografi arbetsgruppen
Dräkter arbetsgruppen
Ljusplanering arbetsgruppen
Ljudplanering arbetsgruppen
Ljus- och ljudteknik Jonatan Jansson
På scenen Årskurs två, Novia scenkonst; Victoria Drugg, Julia Hellén, Domnike Himonas, Isak Järnmark, Viktoria Kasprik (Erasmus stud. från Tyskland), Teemu Kippola, Luisa Marschewski (Erasmus stud. från Tyskland), Rosanna Nyberg, Henrik Olsson och Vincent Saares.

Vad är nu kärlek, egentligen. Och hur känns den? Om man mest blir trött och arg och ledsen – är det kärlek då? Är kärleken en god och helande kraft, eller är den ett pågående arbete som mest verkar gå ut på att göra samma slags rörelser igen och igen och igen och igen; som ett slags cirkelträning? Men till vems nytta?